Tehnologia în călătorii
Dacă erai adolescent la începutul anilor ‘90 probabil că scenariul următor îți este cunoscut: coborai din tren într-o stațiune montană sau de la malul mării, iar tu și părinții tăi erați asaltați de diverși oameni care zdrăngăneau niște perechi de chei în mâini. „Avem cazare. Ieftin, curat și aproape de plajă”. Mergeai pe încredere și te trezeai că era ieftin pentru că nu se făcuse curat după precedentul oaspete și pentru că faci 5 de minute de la cameră până pe plajă dacă alergi ca Usain Bolt.
Vremurile s-au schimbat, iar în prezent vacanța pe care ți-o dorești începe, în unele cazuri, chiar și cu câteva luni înainte. Ba chiar pentru unii s-ar putea ca planificarea în sine a călătoriei să fie mai spectaculoasă decât călătoria în sine. Și nu ai nevoie decât de un smartphone și o conexiune bună.
Planificarea călătorieiSă găsești cel mai bun zbor pentru o anumită destinație poate fi o loterie sau o muncă de zile bune. Tu folosești diverse platforme care îți arată în câteva secunde zeci de zboruri pe care le poți filtra din câteva click-uri după numele companiei aeriene, ora de decolare, numărul de escale sau chiar chestii avangardiste precum conexiune Wi-Fi la bord sau mâncarea disponibilă. Între timp, companiile aeriene dezvoltă tot felul de algoritmi pentru a oferi biletele la cele mai bune prețuri. Cele mai bune prețuri pentru ele, desigur: suficient de mici cât să umple avionul, dar cât se poate de mari pentru a raporta apoi profituri frumoase.
Apoi, în timp ce faci check-in-ul online pentru zbor, unele companii aeriene îți permit să alegi și meniul pe care îl servești la bord, mai ales că acum trebuie să plătești pentru acest privilegiu inclusiv la multe companii aeriene de linie. Unele companii aeriene permit îmbarcarea în avion pe baza recunoașterii faciale în detrimentul boarding pass-ului tradițional, iar în timpul zborului ai o nouă ocazie să prezinți datele cardului pentru a putea naviga pe internet.
Alegerea hotelului este din nou o misiune complexă, mai ales în orașele mari unde și oferta poate părea dezarmant de mare, indiferent câte filtre aplici tu. Aici intervin, mai nou, chatboții bazați pe diverse tehnologii AI, integrați în platforme precum Expedia. Concret, dacă n-ai chef să cauți hotelul potrivit, poți să întrebi chatbot-ul care sunt cele mai bune 5 hoteluri din zona care te atrage cel mai mult și care respectă un set de criterii stabilit de tine, cum ar fi să aibă sală de fitness, să fie la cel mult 500 de metri de plajă sau să ofere late check-out.
Sigur, reversul medaliei este că tehnologia este încă mai degrabă într-un stadiu incipient de dezvoltare, așa că n-ar fi rău să verifici dacă recomandările primite sunt chiar pe bune. Asta ca să n-ai surprize când ajungi la destinație.
Sosirea la destinație și cazareDatorită tehnologiei a devenit mai simplu inclusiv să ajungi la hotel, oricât de alambicat ar putea fi traseul. În aproape orice oraș civilizat poți cumpăra bilete online pentru tren sau autobuz, iar dacă ai multe bagaje optezi pentru servicii de ride-hailing precum Uber.
Iar o dată ajuns la destinație este posibil să interacționezi cu conceptul de camere inteligente sau chiar hoteluri inteligente. În unele hoteluri și, mai ales, la Airbnb-uri intri în cameră fără cheie sau card datorită yalelor inteligente cu cod PIN sau, și mai simplu, prin utilizarea telefonului, astfel că interacțiunea cu personalul de la recepție devine minimă. Ca să nu zic inutilă. În plus, unele hoteluri au echipat camerele cu senzori și tablete cu aplicații pentru personalizarea camerei, de la luminile ambientale până la setarea temperaturii optime sau utilizarea unor soluții de entertainment, caz în care vorbim practic de ceea ce știm cu toții drept Internet of Things. Momentul ăla în care aproape orice dispozitiv poate fi conectat la internet pentru a ne ușura ziua de concediu.
Explorarea unei destinații turisticeApropo de zile pline de aventură, modul în care explorăm o destinație turistică se schimbă de asemenea radical. Dacă până nu demult trebuia să ne mulțumim doar cu poze, în prezent este mult mai ușor să explorezi anumite obiective turistice înainte și în timpul vacanței.
Astfel de explorări interactive sunt posibile acum datorită funcțiilor de Realitate Augmentată sau Realitate Virtuală prin care destinațiile turistice se pot promova pentru a atrage mai mulți clienți. Este astfel posibili să experimentezi Paris, Barcelona sau orice alt oraș mare printr-o aplicație VR care să-ți ofere iluzia că ești deja acolo. Sau este posibil să înțelegi mai ușor ce găsești la Muzeul Luvru din Paris printr-o astfel de aplicație care îți oferă practic un ghid virtual ca și cum ai fi acolo. Sau aproape acolo.
Tehnologia asta te ajută practic să decizi ce merită să vizitezi cu adevărat pe baza experiențelor VR, iar asta înseamnă că economisești timp și bani pentru lucrurile care îți plac cu adevărat. Iar când ajungi acolo poți folosi AR și VR pentru a înțelege mai bine ceea ce vezi.
Uite un exemplu: ești într-un muzeu de automobile și admiri una dintre cele mai importante mașini din istorie. Cum ar fi să folosești niște ochelari de realitate virtuală pentru a vedea cum se producea mașina respectivă pe liniile de producție ale fabricii? Cum lucrau efectiv muncitorii pentru a introduce motorul în șasiu? Ai înțelege mai bine istoria modelului respectiv, iar pasiunea ta pentru domeniu ar crește și mai mult.
Și să nu uităm cât de ușor a devenit să ajungem la toate aceste obiective turistice datorită tehnologiei. Epoca hărților de hârtie în care trebuia să ai răbdare să înțelege nu doar unde trebuie să ajungi, ci și care e punctul tău de plecare pe hartă a apus demult. Acum e mult mai simplu să ajungi la destinație cu aplicații precum Google Maps, care a inclus relativ recent și funcții de orientare prin Street View pentru a vedea pe telefon ce vezi și în viața reală, de la semafoarele din intersecție până la casele colorate diferite pe stradă care te pot pune în încurcătură. Acum chiar nu mai ai nicio scuză să iei orașul la pas în vacanță, oricare ar fi el.
Bagaje pierdute și nu preaCând călătorești mult, cu multe bagaje după tine, există șanse destul de bune să uiți câte ceva pe undeva. Fie o baterie externă într-o cameră de hotel, fie o borsetă într-un restaurant. Și se întâmplă mai des decât ai crede ca bagajele lăsate la cala avionului să nu ajungă simultan cu tine la destinație.
Ei bine, tehnologia te salvează și aici. Au apărut deja de ceva timp așa numitele tag-uri care funcționează pe bază de Bluetooth pentru a-și dezvălui localizarea atunci când ai nevoie de asta. Practic, cu un mic breloc atașat de obiectele cu adevărat important poți afla oricând unde sunt acestea.
Și asta chiar dacă ești foarte departe de el, mai ales dacă folosești tag-uri de la Apple sau Samsung. Asta pentru că în ecuație intervin ceilalți utilizatori de telefoane Apple și Samsung, care pot identifica prin Bluetooth pentru tine unde se află obiectul minune. Sigur, nu-i o garanție că o să-l și recuperezi, dar tot e ceva. Măcar știi unde s-a pierdut, nu-i așa?
Un lucru este sigur: tu nu prea ai cum să te mai pierzi în vacanță în mulțimea asta de aplicații și funcții care folosesc diverse tehnologii. De la planificarea călătoriei cu avionul sau mașina până la cazarea propriu-zisă și explorarea destinației turistice, totul a devenit acum mult mai ușor datorită tehnologiei.